lip 15, 2012
GTA 3 na Androida, Max Payne na iOS. Czy Windows Phone również dołączy do elity jaką są zacnie rozwijane platformy dla gier? Bardzo możliwe.
Niecały miesiąc temu, 20 czerwca Andrew Bowell został przedstawiony na Windows Phone Summit jako główno dowodzący nad wprowadzeniem technologii silnika fizycznego Havok do Windows Phone 8, który w dużej mierze jest przeznaczony dla gier. Jednym z celów jest też umożliwienie deweloperom korzystania z tej technologii. Bowell wymienił trzy kluczowe możliwości w tworzeniu gier:
1. Wciągające światy 3D
2. Interaktywne i realistyczne postacie
3. Filmowe efekty wizualne
Oprócz słów, pojawiły się też prezentacje w postaci filmu i aplikacji. Film przedstawił technologie, które będą działać na Windows Phone 8:
- Dynamika szybkich pojazdów (Im bardziej rozpędzonym pojazdem walniemy w przykładową beczkę, tym dalej ona poleci)
- Unikalne i kontrolowane przez użytkownika elementy rozgrywki (np. Drift samochodem)
- Najszybsza fizyka 3D i wykrywanie kolizji na smartfonach (Szybsza reakcja otoczenia na nasze ruchy)
- Wydajna i skalowalna fizyka dla zaangażowania trójwymiarowej rozgrywki
- „Wysokooktanowe” (Wikipedia → Liczba oktanowa → Praktyczne znaczenie liczby oktanowej, długo by tłumaczyć) wzięte z filmów zniszczenia
- Unikatowa rozgrywka z dynamicznymi odkształceniami i złamaniami
- Zaawansowane ruchy postaci wraz z efektem szmacianej lalki (ang. Ragdoll)
- Sterowanie (za pewne łatwiejsze) postaciami i pojazdami w bogato dynamicznie świecie
- Bogatsze odwzorowanie postaci (odzież, części ciała oraz włosy i ich kinetyka)
- Filmowa grafika 3D
- Potężny silnik i zestaw narzędzi dla smartfonów
- Pełne współgranie z technologią Havoka
Jak widzicie jest tego sporo, a może być i jeszcze więcej. Kto wie.
Drugi rodzaj prezentacji był dosyć krótki, ale za to bardzo ciekawy i potwierdzający wszystkie wymienione wyżej „duże plusy”. Andrew Bowell korzystając ze smartfona z zainstalowanym, wczesnym buildem Windows Phone 8 uruchomił aplikację przedstawiającą technologię o nazwie Havok Cloth. Głownym elementem (lub kto woli postacią) był trol, ogromny trol dzierżący swój młot i odziany w typowy dla trola strój, czyli jakieś kilka szmatek na ramionach i w pasie, a wszystko to ładnie falowało i poruszało się zgodnie z jego ruchami ciała. Brzuszek również zachował swoje ruchy
Po szczegóły wysyłam do tego filmu (od ok. 1:10:50)
Wszystko to zapowiada wspaniałe tytuły gier na Windows Phone 8. Lecz czy chociaż namiastka tych wspaniałości trafi na siódemki? Szczerze w to wątpię, nawet jeśli byłoby to w jakiś sposób możliwe obecne smartfony z WP7 posiadają procesory jednordzeniowe, które raczej nie poradziłyby sobie z wymaganiami komfortowej gry na smartfonach. Jak na razie możecie sobie porównać na szybko grę Lil’ Demons: Splatter z możliwościami Havoka dla Windows Phone 8.
Dodatkowo Kevin Gallo ogłosił, że Windows Phone 8 otrzyma wsparcie dla natywnego kodu, co ułatwi pisanie stabilnych gier oraz aplikacji jak i przenoszenie pomiędzy Androidem i iOS. Mobilne okienka w wydaniu ósmym będą również dzielić jądro z ósemkami na pecety (i tablety), oznacza to, że deweloperzy będą mogli tworzyć aplikacje dla obu platform bez wielkiego wysiłku.
Podsumowując… Natywny kod plus wsparcie od producentów oprogramowania pośredniczącego (ang. middleware) (nie tylko Havok, ale również Fmod, Audiokinetic i Autodesk) dostarczą mnóstwa wspaniałych gier i aplikacji popularnych z Androida lub iOS oraz tych działających na Windows 8. Możliwe jest też, że Xbox Live będzie bardziej doświadczalne niż dotychczas dzięki nowym tytułom gier w tej usłudze.